Een virtuele museumtour – Hoe een digitaal museum meer bezoekers trekt

Een virtuele museumtour heeft een hoop voordelen. Niet alleen voor bezoekers, maar ook voor museumeigenaren zelf. Het grootste voordeel is dat een online museum meer bezoekers kan opleveren.

In dit artikel lees je waarom een digitale tour voor uw museum een goed idee is. Ook lees je wat meer over de statistieken wat betreft een stijging in bezoekers.

Een virtuele museumtour laten maken

Maar hoe laat je zo’n virtuele museumtour dan maken? Dat is gelukkig erg simpel. Elk museum kan zo’n tour namelijk laten maken. Meestal is het museum binnen een dag gescand en klaar voor de volgende stap.

Het online museum inrichten

De volgende stap is het inrichten van het online museum. Om een digitaal museumbezoek extra leuk te maken kunt u extra content laten toevoegen. Deze extra content bestaat meestal uit klikbare tags met extra informatie.

De klikbare tags bevatten informatie in de vorm van foto’s en video’s. Ook kunt u mensen die op de tag klikken aan de hand van tekst voorzien van informatie. Bij elk museum zien wij echter dat foto’s en video’s beter werken.

Om die reden helpen wij musea met het maken van leuke content. Deze content komen wij op locatie met u schieten. Denk hierbij aan een leuke video waarin verhalen uit het museum worden verteld.

Een virtueel lespakket

Wij gaan zelfs nog een stapje verder. We bieden musea en scholen de kans om interactieve lespakketten te laten maken. Met deze lespakketten worden jonge museumbezoekers gestimuleerd om meer te leren over kunst, cultuur en geschiedenis.

De jeugd is de toekomst, ook als het gaat om museumbezoek. Wij willen jonge mensen stimuleren om meer musea te bezoeken. Een online variant kan daarbij erg goed werken.

De 3D virtuele tour aanbieden

Zodra het digitale museum inclusief alle content klaar is om gebruikt te worden gaan we verder. U kunt het online museum op uw website plaatsen. Zo kunnen mensen (gratis of tegen een kleine vergoeding) uw museum online bekijken.

De meeste musea hebben eens in de zoveel tijd een andere collectie of exhibitie. Dankzij de virtuele tours blijven exhibities tijdloos. Deze kunt u dan voor de liefhebber op uw website blijven aanbieden.

Een nieuwe inkomstenstroom met de virtuele museumtour

De virtuele museumtour opent daarmee de deuren voor een nieuwe inkomstenstroom. Je kunt online bezoekers toegang geven tot uw museum voor een kleine vergoeding. Dit kunt u doen voor elke exhibitie die u heeft.

Zeg dat u bijvoorbeeld 5 oude collecties online heeft staan. Online bezoekers betalen een klein bedrag (2 euro) voor een online ticket. Dat betekent dat een echte liefhebber misschien wel 10 euro uitgeeft aan online musea.

Zelfs als bezoekers slechts 1 of 2 collecties willen bekijken verdient het museum extra geld. Het grootste voordeel is dat bezoekers waar ook ter wereld binnen kunnen kijken. Zo ontvangt u naast de standaard bezoekers uit de buurt nóg meer (online) bezoekers van ver.

virtuele museumtour naar fysiek bezoek

Hierboven ziet u een schematisch voorbeeld van een online museum. Dit museum hoopt dankzij de digitale kopie in het komend jaar een stijging te zien in het aantal bezoekers. Daarnaast focussen zij zich steeds meer op de jeugd.

Digitaal bezoek genereert fysiek bezoek

Maar zorgt het er juist niet voor dat mensen geen museum meer willen bezoeken? Een veel voorkomende vraag als wij ons concept uitleggen. Gelukkig is dat niet het geval!

Sterker nog: wij hebben samen met andere aanbieders van digitale musea een onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek liet ons juist het tegenovergestelde zien. Online musea met een digitale tour leveren meer fysieke bezoekers op!

Bezoekerscijfers na het aanbieden van een virtuele museumtour

Wij hebben bij verschillende musea in Nederland en Duitsland onderzoek gedaan. Daaruit bleek dat online bezoekers 40% sneller geneigd zijn om een museum daarna fysiek te bezoeken. Zeker als ze het museum volledig online hebben kunnen bekijken.

Vergelijk het met een concert of sportwedstrijd. Op TV of op de radio is het erg leuk om te kijken of luisteren. Echter, er in het echt bij zijn is natuurlijk een stuk leuker. Voor musea geldt dit dus ook.

Zeker mensen met drukke gezinnen en jonge kinderen hebben baat bij online musea. Zij kunnen met het gezin vanuit huis kennismaken met leuke musea. Op een gegeven moment kan het gezin het museum ook in het echt gaan bezoeken.

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Geen producten gevonden
Verder winkelen
0