De 3D room: Een introductie

In de afgelopen jaren is 3D-technologie steeds meer in ons dagelijks leven te vinden. Van films en games tot productontwerp en architectuur. Maar wat is een 3D-room precies en hoe wordt het gebruikt? In deze blog zullen we dieper ingaan op wat een 3D-ruimte is. Ook vertellen we hoe je de 3D rooms gebruikt en enkele van de belangrijkste toepassingen ervan.

Ook vertellen we meer over Matterport, dat is een vorm van 3D scanning, en onze expertise ermee.

Wat is een 3D-room?

In de meest basale zin is een 3D-ruimte een digitale weergave van een fysieke ruimte. Meestal maak je deze met behulp van grafische elementen. Dit kan een exacte replica zijn van een bestaande ruimte, zoals een huis, kantoor of winkel. Het kan ook een volledig fictieve ruimte zijn die specifiek is ontworpen voor een bepaald doel.

Een 3D-ruimte kun je op elk modern apparaat met een scherm eenvoudig bekijken. De 3D room kan worden bekeken vanuit elke gewenste hoek of elk perspectief. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om de ruimte te verkennen op een manier die onmogelijk is in de fysieke wereld. Zo kun je de ruimte van boven bekijken of bepaalde delen ervan vergroten of verkleinen.

een ingedeelde 3D room

Hoe wordt een 3D-ruimte gemaakt?

Er zijn een aantal manieren om een 3D-ruimte te maken. Dit ligt aan het doel van de scan en aan de hoeveelheid tijd en middelen die beschikbaar zijn. Sommige van de meest populaire methoden zijn:

Handmatig modelleren: Dit is de meest tijdrovende manier om een 3D-room te maken. Echter geeft het de ontwerper veel controle over het resultaat. Het modelleren van een 3D-ruimte handmatig kan worden gedaan met behulp van software zoals Blender of Maya. De ontwerper maakt elk object in de ruimte individueel, geeft ze vorm en plaatst ze daarna in de ruimte.

Scannen van een bestaande ruimte met Matterport: Dit is veruit de snelste manier. Als je een replica van een bestaande ruimte wilt maken, gebruik dan een laserscanner. Deze scanner maakt gebruik van een speciale techniek om de afmetingen en vorm van de ruimte te meten. Deze ruimte kun je vervolgens digitaliseren. Het resultaat is een exact 3D-room die je bekijkt en bewerkt op een computer.

Gebruik van een 3D-scanner: Een 3D-scanner is een apparaat dat je gebruikt om een fysiek object of ruimte te scannen. Deze kun je vervolgens digitaal maken in een 3D-model. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een exacte replica van een antiek voorwerp wilt maken. Ook is het handig als je een 3D-model wilt maken van een object om het te kunnen bewerken in 3D-software.

Toepassingen van 3D-ruimtes

Er zijn tal van toepassingen voor 3D-ruimtes. Deze zijn afhankelijk van de doelen en behoeften van de gebruiker. Hieronder hebben we een aantal van de toepassingen van 3D-ruimtes op een rijtje gezet:

Architectuur en vastgoed: 3D-rooms gebruik je om digitale modellen te maken van gebouwen en interieurs. Dit is handig voor het visualiseren van renovatieprojecten of het maken van aanbiedingen aan potentiële kopers. Deze modellen kunnen je ook gebruiken om bouwplannen te visualiseren en te presenteren aan klanten of gemeentelijke instanties.

Kunst en cultuur: De toepassing van een 3D-ruimte in de kunst- en cultuursector kan een krachtig hulpmiddel zijn. Bijvoorbeeld om een tentoonstelling of collectie toegankelijker te maken voor een breder publiek.

Matterport – Dé manier om een 3D room te kunnen ontwikkelen

Matterport is een bedrijf dat 3D scanners en 3D software heeft ontwikkeld om fysieke ruimtes te digitaliseren. Met deze technologie maak je 3D-modellen van bijvoorbeeld vastgoed en musea. Dit is handig voor het maken van 3D rooms of het visualiseren van renovatieprojecten.

Matterport heeft dus een toepassing voor musea. Daarbij gebruik je 3D scanners om hele musea of collecties te digitaliseren. Dit wordt gedaan om online tentoonstellingen te creëren die bezoekers vanuit huis bekijken. Ook wordt de techniek gebruikt om bezoekers collecties te laten verkennen op een manier die fysiek onmogelijk is.

Bezoekers kunnen daardoor kunstwerken bekijken van dichtbij zonder bang te hoeven zijn dat ze worden beschadigd. Ook kunnen zij de collectie bekijken vanuit een ander perspectief. Zo kun je hele tentoonstellingen vanuit een hoek bekijken waar je anders niet zou kunnen komen.

Matterport kan dus een effectief hulpmiddel zijn voor musea om hun tentoonstellingen en collecties te digitaliseren. Ook helpt het hun museum toegankelijker te maken voor een breder publiek. 3D rooms van musea bieden daarnaast een mooi alternatief voor mensen die niet in staat zijn om fysieke tentoonstellingen te bezoeken. Bovendien kan het gebruik van 3D-modellen helpen om fragiele kunstwerken te beschermen door het aantal fysieke bezoekers te beperken.

Onze kennis van Matterport en het maken van virtuele musea is zeer uitgebreid. Wij zijn experts op het gebied van 3D-technologie. We hebben al heel wat ervaring met het gebruik van onze scanners om musea te digitaliseren.

Onze expertise met de 3D ruimtes van Matterport in musea

Wij hebben al veel ruimtes gescand en hebben een sterk portfolio van prachtige 3D-modellen die we met trots kunnen tonen. Ons professionele team van ontwerpers zorgt ervoor dat elk museum tot in de puntjes wordt vastgelegd. Zo kunnen bezoekers de tentoonstellingen bekijken alsof ze er echt zijn.

We zijn ook altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van 3D-technologie. Daarnaast blijven wij onszelf bijscholen om ervoor te zorgen dat we altijd de beste service kunnen bieden. We zijn toegewijd aan het helpen van musea om hun collecties toegankelijk te maken voor een breed publiek. Ook willen we kostbare of fragiele kunstwerken op deze manier beschermen.

Wij zijn dus zeer bekwaam in het scannen van musea met behulp van Matterport scanners. Ook hebben we dus veel kennis en ervaring op dit gebied. We zijn toegewijd aan het bieden van de beste service. Daarnaast willen we musea helpen om hun collecties toegankelijk te maken voor een breed publiek.

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *